hvad er alt dette med modelkontrolpunkt og RETROLOG, når man bruger robotten alle taler om ? Hilsen Otto Carlsen Aalborg

 



Lidt om RETROLOG 

Mit eget felt er gammeldags thesaurus-teori og jeg har i al beskedenhed arbejdet med det i 40 år. Det nævnte modelkontrolpunkt er imidlertid ikke spor gammeldags men til brug i enhver tekstbehandler og i MS Word især på elegant vis. Det er mig til stor undren at matematikere stadig er ubekendte med teknologien, således at de ikke ser den naturlige rolle for den klassiske thesaurus i COT-programmering. (Chain of Thought-programming) 

Det er en sen opdagelse jeg har gjort som har muliggjort at effektivisere det så det giver tidlige fund. Den klassiske thesaurus er således nu i modelkontrolpunktet vendt på hovedet uden at miste eet af sine 70.000 almenbegreber. Den fylder ikke gigabytes eller terabytes men sølle 5 Mb. Den er umiddelbar søgbar med de kommandoer man alligevel bruger i sin tekstbehandler. Ingeniørerne har svært ved at komme videre når de vil finde bedre og bedre og bedre ræsonnements-evner i de hidtidige værktøjer. De forundres over at der synes at være en nedre grænse som hele tiden bliver hævet opefter, men spørger sig om der er en øvre. De glemmer at vi tænker på mange flere nyttige ord end en sprogmodel nogensinde kan opfinde eller lære. Vi er retrologe og som retrolog der arbejder med dette kan jeg glæde entusiaster med at dét er et ord chatGPT opfandt for mig, til formålet.  Så indtil videre hedder det nævnte ”punkt” altså RETROLOG og kan for øvrigt -som typisk for modelkontrolpunkter- bruges til mange opgaver. I skole og familie er den såmænd ligeså gangbar, for det er så dansk som det kan være. Og så oversætteligt til andre hovedsprog som det kan være. (I parentes bemærket er Danmark forrest i verden på feltet siden 1930’erne (SIC !) -hvilket skyldes vores guldalder-generation af sprogfolk på dét tidspunkt, så det er faktisk naturligt med dansk og ikke engelsk master.(SIC !))