Sidste ord til diskurs om skeløjede sætninger. Til Rosa C- samt lidt om SAY-1 og modersmål, til Ulla H

Svaret fra Professor Rosa i psykiatrien var at de skeløjede sætninger, der var konkrete i starten men blev bøjet af i retningen af en abstraktion var et forsøg på aldrig at blive draget til ansvar for nogen mening eller holdning. Det var en slags selvannullering, mig er der sandelig ingen der skal regne med. Næste gang jeg møder ham vil jeg gå til biddet og spørge direkte til skilsmissen og ensomheden på det øde landsted, og åbner han op vil jeg fortælle hvad jeg lagde mærke til ved hans tale. Så vil han vel kunne tage det. Jeg kan jo bare sige at han skal læse min hjemmeside for at blive kureret. Prøv at høre hvad jeg fandt på et gammelt kassettebånd fra 2003, hvor jeg højlydt spørger mig selv om min tale har melodi, det er da fantastisk, siger jeg, kan det virkelig være sådan, og hvorfor er det at melodien nogen gange forsvinder og er der en tendens til at jeg slet ikke tør synge ud i større forsamlinger men gør det i jo højere grad jeg taler "tilmig selv", højest når jeg taler ind på kassette-bånd og altså henvender mig indtrængende til mig selv. Jeg beskæftiger mig i båndoptagelsen med selve begrebet indtrængenhed, som er interessant hvad menes der med at man taler indtrængende. Man siger jo aldrig at man henvendte sig uindtrængende. Men det var da det min kammerat gjorde med sine skeløjede sætninger der bøjede af som en gummipil når de ramte brystet og skulle ind til hjertet. Båndoptagelen er lidt dårlig kvalitet. Nå, det vigtigste har jeg vist nævnt. Det sker i forbindelse med at jeg udarbejder en prototype af en meget interessant maskine som jeg præsenterede for min professor. Ja jeg byggede den ikke, men beskrev den indgående. Det var en thesaurus ordvalgs-maskine med indbygget diktafon og software til opsamling af pludselige ideer, ordnet efter de 892 grupper i den danske thesaurus. Maskinen skulle kunne læse ideerne op hurtigt og langsomt og skulle også kunne læse ordbogs-indholdet op og skulle desuden kunne forklare sig selv mundtligt og fortælle om alt det dens opfinder Otto Carlsen havde fundet ud af om Tesaurus-værktøjets samsvar med den aristoteliske logik, det er noget af det mest elite-agtige skolebørnsværktøj der er set siden lommeregneren og Texas-211. Nu bare ikke til matematik men til dansk/linguistics.
Behøver jeg fortælle min lærer blev forundret. Jeg kaldte vidunderet for SAY-1, i denne prototype jeg ønskede. Nu halvandet år efter ser jeg at apparatet også må have en ekvilibrator der kan oscillere talemelodien i det indtalte, så graden af stemmemelodi hos brugeren kan måles, og det kan afgøres i hvor høj grad man "synger" når man taler. Ifald det viser sig at meningen ligger i melodien som Grønbech påstår og at jo mere indtrængende, jo mere melodisk, stærkest overfor een selv når ingen hører på.

Folk er overordentlig glade for mine syv gode råd, hvorfor jeg gentager dem her.

1. Du skal have noget på hjerte
2. Du skal tale til lytterens tanker
3. Dine ord skal klinge
4. Syng nogle sange når du går
5. Elsk en god melodi
6. Respekter børn og gamle
7. Tal hurtigt eller tal langsomt

Det vanskeligste her er så afgjort at "Du skal tale til lytterens tanker". Det betyder nemlig at man skal lægge manuskriptet fra sig. Det kan godt lade sig gøre. Når jeg spiller til fællessang er det ikke min guitar der er mit instrument men forsamlingens stemmer. Hvis jeg ikke er tilfreds med dem synger og spiller jeg på en lidt anden måde, indtil jeg er tilfreds og de er tilfredse. Jeg kan, af det mindste brum fra salen af arbejdere mærke om min tale slår an. Men deres tanker kan jeg ikke høre, ikke lytte til med det mindste brum. Derfor er råd nr. 2 det sværeste og hvis ikke man er sikker på at leve op til nr. 1: Du skal have noget på hjerte kandet ikke lade sig gøre at tale til lytterens tanker, for der er tale om en kadence i talen der kommer inde fra tanken i brystet, og kommer ud ved melodien. Det er det som Grønbech siger, og hvis vi tvivler på at vi er så dygtige så tænk på at hele kroppen lytter hos fosteret på den melodi der kommer fra moderen, og som fortsættes efter undfangelsen.

Jeg ville have skrevet specifikationerne til dette vidunderlige apparat SAY-1 her, Rosa men det får vente, for det er varmt og jeg er ude at synge hver dag og tiden går mest med at opdatere disse events her på webloggen. Men jeg skal skrive noget om ordvalg sener og så vi jeg specificere maskinen. Selvom manskinen somsagt skal kunne bedømme melodi i det talte er det vigtigste stadig at ordene med deres melodi skal vælges svarende til meningen i det sagte, og emnet blir da snarest ordvalg. Man skal tage højde for hvor meget og hvor lidt der er indforstået hos dem man taler med, så der kommer også et afsnit om indforståethed. Uden at tænke over det giver vi gerne folk et par "hints" om hvad det drejer sig om, inden vi for alvor "synger sangen" for dem. Hvis du forstår. Det er du sikkert indforstået med. Lige præcis personen med de skeløjede sætninger der var abstrakte i anden halvdel svigtede her, for hvad man skulle være indforstået med var altid uklart, undtagen at man ikke skulle gå ham på klingen.