Brev-formen indbyder til smukt sprog, og det er derfor jeg anvender den på mit web-site,- til HG

Jeg har valgt at oprette et web-site for mit speciale, der fortæller om mig selv og mit arbejde. Hermed har jeg kunnet udveksle erfaringer med den ujævnt sammensatte baggrundsgruppe der hjælper mig undervejs. Jeg har fra første færd ønsket at bruge det etablerede website som udviklings-forum for specialets teori, hvorfor hver enkelt post jeg har skrevet er et selvbegrundet objekt, der ikke alene er skrevet til en censor.
Metodisk betyder dette at specialet i sine arbejdskapitler begrunder sig i en narrativ, snarere end i en akademisk stil, men det betyder ikke at akademisk fundamentering skal mangle. Tværtimod mener jeg, som allerede sagt, at den skal eksistere i hver eneste post, som derfor ikke må være indforstået.
Det er flere år siden jeg begyndte at studere den software jeg har anvendt for specialet, og som kaldes "blogging". Da teorien bag denne kommunikationsform allerede er veldokumenteret vil jeg her nøjes med at fatte mig i korthed.
Når man skriver noget i en weblog som den jeg har anvendt genererer systemet selv dato, overskriftmarkører, mv., og det er hurtigt at gemme som udkast eller publicere på website med det samme. Arkiver genereres også automatisk, idet kun de seneste ti poster er oppe på første side med links. I praksis ligger tidligere poster på måneds-sider, hvortil der kan linkes fra forsiden.

Blogging er hurtigere end at tage notater, fordi systemsoftwaren automatiserer en række funktioner. Man kan derfor gøre si gumage med at udforme notatet så kunstfærdigt at det kan ppubliceres originalt som et ret adækvat tankeudtryk, ret autentisk og med god fylde, selvom dets produktion har øjeblikskarakter.
Jeg mener, at blogging kun er et videnskabeligt redskab -i dette ords strenge betydning- for så vidt at det anvendes af folk der har logisk sans og skoling, og som med få ord kan karakterisere hvor dét hører hjemme, som de skriver. Så sammenhængen bliver evident og elementet af tilfældighed reduceret. Jeg har gjort en del studier af teorien blag objektorienteret programmering, og posterne på en blog (et website af denne karakter kaldes kor en "blog", kommer af we(blog)) Ved sin logiske begrundelse bliver det enkelte notat straks et kodificeret objekt, kodificeret i akademisk forstand. Jeg siger ikke at blogging er en art programmering, men på den anden side har disciplinen en rem af huden, fordi stringensen er forudsætningen for at bloggen kan lykkes, og det minder om et program. Ligesom et program har bloggen plads for diskursive elementer, derved adskiller den sig fra traditionelle afhandlinger. På den anden side har den blog som jeg personligt har etableret med henblik på specialet en bestemt stramhed, som normale blogs ikke underlægger sig. For ligesom en afhandling skal mine poster kunne læses i sammenhæng, og ville derfor blive forstyrret af allehånde links der sender læseren på skovtur på nettet. Jeg har afstået fra den fristelse, og mener at min blog derfor nok ikke er en "rigtig" blog, snarere en særegen tekstbehandling. Og ved at anvende den kommer jeg talens brug nærmere, tankens umiddelbare udtryk nærmere, end ved formel tekst. Det er relevant for et speciale om "smukt sprog" og talens brug, og det er i særdeleshed aktuelt når en række aktører i mit samarbejde har brug for henvendelser der er præsent til dem personligt. Men altså -som sagt i indledningen - uden at være indforståede.

I et hjørne af specialets konklusion vil -med udgangspunkt i et arbejde af tre unge danskere om redskabet blogging vurdere erfaringen med at anvende blogging i specialet, men jeg vil allerede her understrege, at jeg opfatter det som nødvendigt at kende til akademisk fremstilling i klassisk forstand før man anvender en blog i dokumentation. Jeg studerer imidlertid på 10. semester, og burde vel have lært at vare mig for at aflevere trivialiteter. Systemer forekommer så spontant, men sandheden er at dets intuitive karakter skjuler en række rutiner der på bedste vis understøtter den funktion hvor man sorterer den form for ukrudt fra: trivia. Vigtigst er her systemets understøttelse af at det skrevne kommer fra hjertet som det smukke sprog og den smukke tanke altid gør. Det fortænkte og det forskruede, de ord som aldrig skulle have været fødte indbydes mere af andre systemer end blogging, systemer der er mindre hurtige. for de er ikke så hurtige.
For at klargøre det metodiske vil jeg i en senere post fortælle om tre unge danskeres analyse af redskabet blogging, .