Overrasket ? Hvorfor søren oprette en blog på internettet for specialet i "Smukt sprog" - Til Ulla H

Morsomt at det kom bag på dig at jeg har forstand på hjemmesider. Ja, jeg har jo studeret "genren" i årevis, og er fast læser af et par stykker fra USA. Nu er der opstået et Google-ejet ("blogspot")-standardhjemmeside-hotel med gode manualer til, -og så kan selv jeg finde ud af at lave en. Manualen kostede 14 dollars. Jeg læste den seks gange og så var jeg indoktrineret på plads.

Men hvorfor var det nødvendigt, og hvorfor ikke bare lave en almindelig specialeafhandling. Ja, Ulla du må nok lige læse et par poster mere her om emnet, så den særlige ide i denne type web-sites bliver klar for dig. De kommer snarest. Men jeg ville lave noget udpræget eksperimenttelt til at slutte med, så jeg kunne få brugt alt det jeg har lært på uddannelsen. Inclusive Aristoteles, Kant's tanker om apriori-begreber, thesaurus som hjælpeværktøj, og takt som konstituerende for huskelighed når sprog ikke kan nedskrives. Det sprogrytmiske og overgangen til spørgsmålet om sang med andre ord, og dermed ville jeg tilsidst råde bod på den fejltagelse for sprogvidenskaben at sangen regnes under et andet gebet end sprogets.

Problemet var, at specialet i min kandidatuddannelse i dansk sprog skulle afsluttes i år, med en opgave om "smukt sprog", og den skulle udføres med en vis strenghed. Jeg har derfor fået godkendt en otte siders beskrivelse af de kilder jeg ville trække på for at nå til et signalement af smukt dagligdagdags-sprog, med særlig vægt på ordvalg og takt. (nu, efter fundet af Grønbech altså dertil også sprogmelodi.) Læs hans "Sprog og musik", lov mig det !

På den anden side skulle jeg opholde en praksis der gav plads for erfaringer fra arbejdet som sanger og disse helt ny sprogmusikalske opdagelser fra Grønbech, som jeg fandt straks jeg havde fået "Smukt Sprog" godkendt som emne og dermed fri hænder til en dybere søgning i kilderne. Grønbechs "Sprogets Musik" var en guldåre som ingen musikalsk sprogmand vist nogensinde har tappet siden han skrev bogen. Sådan ser det ihvertfald ud for mig, efter at jeg har set på tilslutnings-litteraturen til værket.

Hele praksis-elementet, samt hele den umiddelbare chance for at finde sådant rent guld undervejs fik mig til at vælge en afhandlingsform i realtid. Det vil sige at oprette en blog. Jeg ønskede en mere præcis afhandling af resultaterne, og præcis kunne den kun blive hvis resultaterne var friskere end 36 timer når de blev indskrevet. Resultater, vel at mærke, som var konteksterede, som eksempelvis forklaringen til dig i dette brev. Helt i den fri luft hænger den jo ikke. Synes du?

Alle disse erfaringer jeg samler op er jo så kontekst-afhængige. Nogen gange er jeg med i teater, som når vi tager sangene fra mit stykke "Pippi skal giftes" op påny ved "Pippi holder 1-års bryllupsdag". 14. august. Hvad siger du til det ?
Eller som da jeg overfor et publikum af 2-års børn, som på Dagplejemødrenes dag spillede verdens største dværg. Eller: Til tider laver jeg talk-show om alle de "mobiltravle". Disse erfaringer supplerer dem jeg får fra det egentlige kursus i talekunst, som er beskrevet i den lange post om kurset for de vordende forældre. Hvad med specialet, hører jeg dig tænke? Men jeg har jo etableret et kursus i talekunst, og det er allehånde daglige former for talesprog der er i spil, og ikke høje akademiske former. Det drejer sig altså om at etablere en række situationer der er målbare i en eller anden forstand, situationer fra dagligdagen, og de mange fester og sammenkomster jeg kommer til har denne på en gang dagligdags og rituelle karakter der gør dem "målbare". Hermed kommer det til at hænge sammen på en måde, vel at mærke når jeg holder mig "in touch" med min målformulering om smukt sprog. Det er klart at der eksisterer en forbindelse mellem det talesproglige kursus og det akademiske projekt, men den er subtil. Med bloggen bliver det nemmere at switche imellem dem. Man vil ikke kunne påstå det er uakademisk for hele sværmen af akademikere sidder og kører på nettet. Men jeg havde ikke turdet det tidligere i uddannelsen, og har heller ikke haft brug for det før nu.
Nu ved du det. Det var nødvendigt at oprette dette site. Jeg vil lave en metode-blog om blogging fra en afhandling om emnet. Så kan du se.