Tak-tak for inspirationen til den ny forsanger-sang, ved sangen for demente på plejehjemmet, Poul !

Til den pårørende Poul ved Skalborglund Plejehjem, vedrørende betydningen af forsang. Jeg ved ikke om du får læst dette men fu fik jo i hvert fald kortet. Du gav mig en ide, for jeg syntes det var interessant at du fortalte at I havde været en hel gruppe på din arbejdsplads der ville lave et kor, men det kunne ikke lade sig gøre fordi der manglede en forsanger som mig. Ja, det er jo rigtigt at der må være nogen der synger for, og jeg har faktisk tænkt på hvordan man uddanner sådan nogen. Der er hårdt brug for dem alle steder. Kender du det: Det er altid den samme i en familie der synger for, og når vedkommende er væk er det tit et barn, for de voksne er helt groet fast i rollerne.

Så da jeg kom hjem lavede jeg en sang om at synge for, og nu vil jeg gerne takke dig for ideen, og her kan du læse den. Melodien kender du med garanti. Den kommer man altid til at fløjte.

Har du aldrig tænkt på
at en sang er en gave fra gud
Så syng for himlens skyld
og lad vær og se så skinhellig ud
I paradis blev nøgne Eva
rød og genert
Men du skal bare turde
synge for
Vorherre synes aldrig
at det lyder forkert
når det lille barn
det beder fadervor


Og når du så har sunget
og de andre pr. refleks falder i
Så er det som om alle
automatisk kender den melodi
Så fløjter du igen
og alle andre fløjter med
og pludselig er det glemt
hvem der sang for
og himmelhvælvet fyldes
som alle stemmer i
når det lille barn
det beder fadervor

Har du aldrig tænkt på
at en sang er en gave fra gud
Så syng for himlens skyld
og lad vær og se så skinhellig ud
I Paradis blev nøgne Eva
rød og genert
men du skal bare turde
synge for
Vorherre synes aldrig
at det lyder forkert
når det lille barn
det beder fadervor


Melodi:
M onthy Python's: Always look at the bright side of life
txt: Otto Carlsen 2006